HomeΑΠΟΨΕΙΣΒιοηθική κι επιχειρηματικότητα: τα νέα διλήμματα της τεχνολογίας

Βιοηθική κι επιχειρηματικότητα: τα νέα διλήμματα της τεχνολογίας

Της Άννας Στεργίου

Πριν μερικές δεκαετίες ο κόσμος ξαφνιάστηκε με μία τηλεοπτική σειρά, μ’ ένα αμάξι, που είχε δική του φωνή. Πρωταγωνιστής της σειράς “Knight Rider” o David Hasselhoff έγινε κομμάτι της ζωής των νέων της εποχής. Ο ίδιος πρωταγωνιστής συνέχισε την τηλεοπτική του καριέρα με το θρυλικό μέχρι σήμερα «Baywatch».

Ο «ΚΙΤ» έσωζε σε πολλές περιπτώσεις τον μάλλον επιπόλαιο, αλλά καλής προαίρεσης οδηγό, που κυνηγούσε τους εγκληματίες, δημιουργώντας κύματα ευφορίας απέναντι στο “προχωρημένο” αυτοκίνητο, που μιλούσε, αντιδρούσε κι ενίοτε αναλάμβανε πρωτοβουλίες για να σώσει τον οδηγό του.

Σήμερα η αυτόνομη κίνηση οχημάτων έχει δείξει πως ήρθε για να μείνει και ζητά το δικό της μερίδιο αγοράς. Η Κύπρος ήδη από το 2018 έδειξε ό,τι ενδιαφέρεται για το καινούργιο.

Επομένως, ο ΚΙΤ δεν είναι πια μία απλή τηλεοπτική φαντασίωση. Έχει εφαρμοστεί στην πράξη σε κάποιες πόλεις του κόσμου (στην Ελλάδα ξέφυγαν μπροστά τα Τρίκαλα)  κι ανοίγει πολλά παράθυρα και διλήμματα προς διερεύνηση.

Κάτοικοι των ΗΠΑ, της Κίνας κ.ά. είναι πιο ανοιχτοί στην αυτόνομη ή έστω ημι-αυτόνομη κίνηση οχημάτων κι οι έρευνες δείχνουν πως αυτό εξαρτάται κι από το μορφωτικό επίπεδο. Όμως, τα διλήμματα δε λείπουν. Τι θα γίνει αν κάποιος «χακάρει» ξαφνικά το τάμπλετ του οχήματός μας; Αλλεπάλληλες καραμπόλες; Κλοπές αυτοκινήτων θα γίνονται, “κλέβοντας” τη φωνή μας; Τι προβλέπεται, αν το αυτοκίνητο τρέχοντας με μία συγκεκριμένη ταχύτητα πέσει πάνω σε ένα άλλο όχημα;  Αν ένα αυτόνομο αμάξι τρέχει με χι ταχύτητα και περάσουν αυτόματα από μπροστά του νέοι ή ηλικιωμένοι ποιους θα σώσει; Μέχρι στιγμής κυκλοφορούν κι ημιαυτόνομα οχήματα.

Τα διλήμματα δεν είναι εύκολα και μερικά εξ αυτών τέθηκαν στο πλαίσιο του μεταπτυχιακού προγράμματος «Κλιματική Κρίση, Ψηφιακές Τεχνολογίες κι Επικοινωνία», για την εφοδιαστική αλυσίδα με διδάσκουσα την καθηγήτρια, Αμαλία Πολυδωροπούλου στο Πανεπιστήμιο Πειραιά στις 19/5/2021. Ομάδες μεταπτυχιακών φοιτητών διαπίστωσαν μία σειρά από προβλήματα αλλά και διαφορετικές προσεγγίσεις μεταξύ των λαών, που επηρεάζουν και την αυτόνομη οδήγηση.

Οι Ιάπωνες λόγου χάρη θα ρύθμιζαν το όχημα και θα έσωζαν έναν ηλικιωμένο, αν έπρεπε να διαλέξουν ανάμεσα σ΄ έναν γέροντα ή ένα παιδί, που περνά την ίδια στιγμή τον δρόμο και κινδυνεύουν να πέσουν επάνω τους. Στην Κύπρο και στην Ελλάδα η επιλογή είναι να σώσουμε τη ζωή ενός παιδιού.

Η νέα τεχνολογική πραγματικότητα δημιουργεί νέα διλήμματα βιοηθικής, εισάγει επιχειρηματικές ιδέες αλλά και δυσκολίες στη βιομηχανία και την ασφαλιστική αγορά. Η τεχνολογία στα αυτόνομα οχήματα έχει βελτιωθεί πολύ αλλά προφανώς δεν είναι ακόμη ώριμη.

Τι θα γίνει λ.χ. χάρη, αν χαλάσει ξαφνικά το διαδίκτυο την ώρα, που περνά κάποιος τον δρόμο και γίνει ατύχημα; Θα φταίει ο διαχειριστής του δικτύου, ο καιρός ή αυτός, που ήταν στο όχημα; Οι απόψεις, όπως σε κάθε τι καινούργιο, διίστανται. Το επάγγελμα του μεταφορέα – ταξί αλλάζει τα επόμενα χρόνια κι αναμένεται να μειωθούν οι θέσεις επαγγελματιών στην οδήγηση.

Παρόλα αυτά η  αυτόνομη οδήγηση δίνει και τη δυνατότητα σε ανθρώπους, που ήταν αποκλεισμένοι (ΑΜΕΑ, ηλικιωμένοι, μη γνωρίζοντες οδήγηση, άγνωστοι σε μία πόλη, παιδιά, που δεν μπορούν να τα πάρουν οι γονείς από το σχολείο γιατί δουλεύουν εκείνη τη στιγμή κ.ά.) να μπορούν να βρίσκουν τρόπους να μετακινούνται. Κι αυτό είναι προφανώς το μεγαλύτερο κέρδος, που φέρνει η νέα τεχνολογία στην ανθρωπότητα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
- Advertisment -
Google search engine

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ