Home Featured Οι καλλιτέχνες της Αναγέννησης έβαζαν κρόκο αυγού στις μπογιές κατά της υγρασίας και του κιτρινίσματος

Οι καλλιτέχνες της Αναγέννησης έβαζαν κρόκο αυγού στις μπογιές κατά της υγρασίας και του κιτρινίσματος

0
Οι καλλιτέχνες της Αναγέννησης έβαζαν κρόκο αυγού στις μπογιές κατά της υγρασίας και του κιτρινίσματος

Οι μεγάλοι δάσκαλοι της Αναγέννησης προσέθεταν κρόκο αυγού στις λαδομπογιές τους για να προστατεύσουν τα αριστουργήματά τους από το κιτρίνισμα και την υγρασία και να αποτρέψουν το σχηματισμό ρωγμών, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Nature Communications, με επικεφαλής Iταλούς επιστήμονες.

“Μέχρι στιγμής, οι επιστημονικές έρευνες των πινάκων είχαν ως επί το πλείστον στόχο τον εντοπισμό των υλικών που χρησιμοποιούν οι ζωγράφοι, αλλά αυτό δεν αρκεί για να κατανοήσουμε τους λόγους πίσω από την καλλιτεχνική πρακτική”, δήλωσε η Ilaria Bonaduce, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Χημείας και Βιομηχανικής Χημείας στο το Πανεπιστήμιο της Πίζας.

Στην μελέτη τους, οι ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Πίζας, το Ινστιτούτο Χημείας Οργανομεταλλικών Ενώσεων του Εθνικού Συμβουλίου Ερευνών και από την Εθνική Διαπανεπιστημιακή Κοινοπραξία για την Επιστήμη και την Τεχνολογία Υλικών (Instm) στη Φλωρεντία εστίασαν στην πρακτική της προσθήκης κρόκου αυγού στη λαδομπογιά, η οποία χρησιμοποιήθηκε από πολλούς διάσημους ζωγράφους, από τον Λεονάρντο και τον Μποτιτσέλι μέχρι τον Ντύρερ, τον Βερμέερ και τον Ρέμπραντ, μεταξύ άλλων.

 «Στο εργαστήριο, ετοιμάσαμε χρώματα με την προσθήκη του κρόκου και τα απλώσαμε για να μελετήσουμε τη χημική και φυσική τους συμπεριφορά», είπε η Bonaduce.

Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι οι πρωτεΐνες του αυγού επικαλύπτουν τα σωματίδια της χρωστικής και εμποδίζουν την απορρόφηση της υγρασίας του περιβάλλοντος.

Επιπλέον, ο κρόκος κάνει το μείγμα χρώματος πιο συνεπές, αποτρέπει το σχηματισμό μικρών ρωγμών κατά την ξήρανση και αποτρέπει το κιτρίνισμα των χρωστικών.

«Τώρα συνεχίζουμε να εργαζόμαστε χρησιμοποιώντας άλλες αναλυτικές τεχνικές για να διερευνήσουμε τη μικροδομή, ώστε να μπορέσουμε στη συνέχεια να προχωρήσουμε στη μελέτη διάσημων ζωγραφικών έργων», εξήγησε  η Bonaduce.

«Δείγματα του «Θρήνου για τον νεκρό Χριστό» του Σάντρο Μποτιτσέλι, που σώζεται στο Μόναχο, είναι ήδη διαθέσιμα, αλλά θα δουλέψουμε και σε άλλα έργα των Τιτσιάνο και Γκιρλαντάιο», είπε.

Πηγή:ΚΥΠΕ