X

FinancialNews App

Nine Bridge Media Ltd

GET - on the App Store

HomeΕΙΔΗΣΕΙΣΤέλος στα οχήματα με εκπομπές CO2 από το 2035 αποφάσισε το Συμβούλιο...

Τέλος στα οχήματα με εκπομπές CO2 από το 2035 αποφάσισε το Συμβούλιο ΕΕ

Την τελική έγκριση για εφαρμογή του έλαβε την Τρίτη από το Συμβούλιο Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Ενέργειας της ΕΕ, με σύνθεση Υπουργών Ενέργειας, ο κανονισμός για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα για νέα αυτοκίνητα και ημιφορτηγά, ο οποίος στην πράξη οδηγεί στη σταδιακή μετάβαση από τα οχήματα με μηχανές εσωτερικής καύσης στα ηλεκτρικά οχήματα.

Πρόκειται για την πρώτη νομοθεσία του πακέτου FitFor55 (το οποίο αφορά την εξάλειψη των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου μέχρι το 2050) της οποίας η έγκριση ολοκληρώνεται αφού έχει περάσει από την Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (στις 14 Φεβρουαρίου) και από το Συμβούλιο της ΕΕ (σήμερα).

Ο κανονισμός εγκρίθηκε με τις θετικές ψήφους όλων σχεδόν των κρατών μελών, με την Πολωνία να ψηφίζει εναντίον και την Ιταλία, τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία να απέχουν.

Είχε προηγηθεί μια περίοδος έντονων διαβουλεύσεων μεταξύ της Γερμανίας και της Κομισιόν, καθώς το Βερολίνο ζήτησε – στο παρά πέντε της τελικής έγκρισης της νομοθεσίας και λόγω της διαφωνίας του συγκυβερνώντος κόμματος των Ελεύθερων Δημοκρατών (FDP) – να υπάρξουν εξαιρέσεις όσον αφορά τη χρήση e-fuels (καύσιμα που παράγονται με μεθόδους που δεν παράγουν επιπρόσθετες εκπομπές, ωστόσο παράγουν τα ίδια διοξείδιο του άνθρακα όταν χρησιμοποιούνται).

Η συμφωνία στην οποία έφτασαν Κομισιόν και Γερμανία το Σάββατο και εγκρίθηκε από τους 27 μόνιμους αντιπροσώπους τη Δευτέρα δεσμεύει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να καταθέσει φόρμουλα βάσει της οποίας να μπορούν να χρησιμοποιούνται στο μέλλον αυτοκίνητα με μηχανές οι οποίες θα χρησιμοποιούν αποκλειστικά e-fuels.

Ουσιαστικά το κείμενο του κανονισμού εγκρίνεται ως έχει μετά τη συμφωνία των διαπραγματευτών του Συμβουλίου και του Κοινοβουλίου τον Οκτώβριο του 2022, με τη συμφωνία Κομισιόν και Γερμανίας να αφορά την ερμηνεία του μέρους της νομοθεσίας που αφορά τα e-fuels.

«Το κείμενο της συμφωνίας το οποίο διαπραγματεύτηκα εκ μέρους του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου παραμένει αναλλοίωτο και θέτει έναν καθαρό στόχο για νέα αυτοκίνητα και οχήματα με 100% μηδενικές εκπομπές μετά το 2035», δήλωσε ο εισηγητής του Κοινοβουλίου για τον κανονισμό, Γιάν Χουίτεμα (Φιλελεύθεροι, Κάτω Χώρες).

«Οι όποιες πιθανές μελλοντικές προτάσεις αναφορικά με τη χρήση των e-fuels θα αξιολογηθούν διεξοδικά, τόσο όσον αφορά το περιεχόμενό τους όσο και όσο αφορά τη νομική τους βάση», υπογράμμισε.

Στην πράξη, ο κανονισμός καθορίζει αυστηρότερα πρότυπα επιδόσεων εκπομπών CO2 για τα νέα αυτοκίνητα και τα φορτηγά, με στόχο τη μείωση των εκπομπών από τις οδικές μεταφορές, οι οποίες έχουν και το μεγαλύτερο μερίδιο των εκπομπών από τις μεταφορές. Η λογική της νομοθεσίας είναι να υπάρξει ώθηση στην αυτοκινητοβιομηχανία να στραφεί προς την κινητικότητα μηδενικών εκπομπών, δηλαδή προς την παραγωγή και προώθηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Πιο συγκεκριμένα, οι στόχοι αφορούν μείωση των εκπομπών κατά 55% για τα νέα αυτοκίνητα και κατά 50% (σε σχέση με τα επίπεδα του 2021) για τα νέα βαν μεταξύ 2030 και 2034, και 100% μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για αυτοκίνητα και βαν μετά το 2035.

«Οι νέοι κανόνες θα φέρουν ευκαιρίες για την προώθηση των πιο προηγμένων τεχνολογιών και θα δημιουργήσουν δυναμική για τις επενδύσεις της βιομηχανίας σε ένα μέλλον χωρίς ορυκτά καύσιμα», ανέφερε σχετικά η Σουηδή Υπουργός Κλίματος και Περιβάλλοντος Ρομίνα Πουρμοχτάρι εκ μέρους της Σουηδικής Προεδρίας του Συμβουλίου της ΕΕ.

Στον κανονισμό περιλαμβάνεται μηχανισμός ο οποίος μεταξύ του 2025 και του 2029 θα ανταμείβει με λιγότερο αυστηρούς στόχους τους κατασκευαστές που πουλούν από ένα ποσοστό και πάνω οχημάτων με μηδενικές ή χαμηλές εκπομπές (25% για αυτοκίνητα, 17% για βαν).

Στο κείμενο περιλαμβάνονται επίσης εξαιρέσεις για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων οι οποίοι δεν παράγουν μεγάλο αριθμό οχημάτων, εξαιρέσεις που αφορούν κυρίως κατασκευαστές ακριβών οχημάτων πολυτελείας.

Η αναφορά στον κανονισμό στα e-fuels για την ερμηνεία της οποίας έγιναν οι διαβουλεύσεις μεταξύ Κομισιόν και Γερμανίας, αφορούν την δέσμευση της Επιτροπής να καταθέσει πρόταση που να αφορά την κατασκευή οχημάτων που να λειτουργούν αποκλειστικά με τέτοια καύσιμα μετά το 2035.

Επίσης στον κανονισμό προβλέπεται ανασκόπηση της προόδου από την Κομισιόν το 2026 και την πιθανή αναθεώρηση των σχετικών νομοθεσιών, λαμβάνοντας υπόψη τις τεχνολογικές εξελίξεις μεταξύ άλλων όσον αφορά την φόρτιση των υβριδικών οχημάτων.

Υπενθυμίζεται πως το πακέτο «FitFor55», το οποίο παρουσιάστηκε τον Ιούλιο του 2021 και περιέχει αρκετά άλλα νομοθετήματα που βρίσκονται σε πορεία έγκρισης σε επίπεδο ΕΕ, αφορούν τη μείωση των καθαρών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% μέχρι το 2030 (σε σχέση με τα επίπεδα του 1990) και τον μηδενισμό των καθαρών εκπομπών μέχρι το 2050.

Πηγή:ΚΥΠΕ

Share
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ

Share