X

FinancialNews App

Nine Bridge Media Ltd

GET - on the App Store

HomeΤΟΜΕΙΣΤα δικαιώματα επιβατών αεροπορικών μεταφορών στο επίκεντρο ημερίδας στη Λευκωσία

Τα δικαιώματα επιβατών αεροπορικών μεταφορών στο επίκεντρο ημερίδας στη Λευκωσία

Τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών και ειδικότερα των επιβατών με αναπηρίες ή μειωμένη κινητικότητα στην ΕΕ βρέθηκαν στο επίκεντρο ενημερωτικής διάσκεψης που διοργάνωσαν, στη Λευκωσία, ενόψει της έναρξης της καλοκαιρινής περιόδου και κατ’ επέκταση της αυξανόμενης αεροπορικής κίνησης, η Αντιπροσωπεία Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Κύπρο και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Κύπρου.

Στη διάσκεψη η οποία πραγματοποιήθηκε στο Σπίτι της ΕΕ στη Λευκωσία συμμετείχαν αρμόδιοι φορείς και υπηρεσίες για την προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών, το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας, εκπρόσωποι της εταιρείας Hermes που διαχειρίζεται τους αερολιμένες Λάρνακας και Πάφου και εκπρόσωποι οργανώσεων ΑμεΑ.

Σε χαιρετισμό του ο Διευθυντής της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή (ΥΠΚ) Κωνσταντίνος Καραγιώργης τόνισε ότι τα άτομα με αναπηρίες δεν είναι ταξιδιώτες δεύτερης κατηγορίας και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται ως τέτοια. Ως εκ τούτου, πρόσθεσε, θα πρέπει να διασφαλίζεται ότι θα πρέπει και τα ΑμεΑ να μπορούν να χρησιμοποιούν τις ταξιδιωτικές υπηρεσίες, είτε για επαγγελματικούς σκοπούς είτε για σκοπούς αναψυχής, όπως όλοι οι υπόλοιποι πολίτες.

Ο κ. Καραγιώργης εξήγησε πως για να επιτευχθεί αυτό θα πρέπει να αναγνωριστεί ότι οι ταξιδιώτες με αναπηρία ή κινητικά προβλήματα αντιμετωπίζουν ιδιαίτερες δυσκολίες και να προσδιοριστούν με ακρίβεια αυτές οι δυσκολίες, ενώ παράλληλα να διασφαλιστεί ότι το νομοθετικό πλαίσιο που ρυθμίζει τον τομέα των ταξιδιωτικών υπηρεσιών περιλαμβάνει συγκεκριμένες πρόνοιες ώστε αυτές οι δυσκολίες να μην αποτελούν εμπόδιο για τα ΑμεΑ που επιθυμούν να ταξιδέψουν. Ταυτόχρονα, συμπλήρωσε, θα πρέπει να διασφαλιστεί μέσα από ένα αποτελεσματικό και δίκαιο σύστημα επίβλεψης και επιβολής ότι οι π[πρόνοιες αυτές τηρούνται σωστά.

Ο Διευθυντής της ΥΠΚ του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας είπε ότι η υπηρεσία επιδεικνύει ιδιαίτερη ευαισθησία σε θέματα που έχουν να κάνουν με ευάλωτες ομάδες καταναλωτών όπως τα ΑμεΑ και διαβεβαίωσε ότι αυτή θα συνεχίσει να κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να διασφαλίσει ότι κανένας δεν θα καταπατήσει τα δικαιώματά τους και δεν θα διστάσει να εφαρμόσει τον νόμο όπου αυτό απαιτηθεί.

Ο υπεύθυνος Τύπου της Αντιπροσωπείας της ΕΕ στην Κύπρο Αθανάσιος Αθανασίου υπενθύμισε ότι φέτος η ΕΕ γιορτάζει τα 30χρονα της Κοινής Αγοράς υποδεικνύοντας ακριβώς πως οι κανονισμοί για τα δικαιώματα των επιβατών μαζί με το πρόγραμμα Erasmus αλλά και τον κανονισμό για τις κλήσεις περιαγωγής αποτελούν τις πιο αισθητές για την καθημερινότητα των επιβατών και καταναλωτών ρυθμίσεις  που έχουν επιτευχθεί στο πλαίσιο της Κοινής Αγοράς.

Και τόνισε πως το βασικό στοιχείο και των δύο κανονισμών της ΕΕ που αφορούν την προστασία των δικαιωμάτων των επιβατών είναι η προβλεψιμότητα και η επιβολή.

Σε σύνδεση μέσω διαδικτύου από τις Βρυξέλλες, εκ μέρους της Γενικής Διεύθυνσης Κινητικότητας και Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, o Γκιούντερ Εττλ παρουσίασε τους τρεις κανονισμούς που αφορούν την προστασία των δικαιωμάτων των επιβατών και των επιβατών με αναπηρίες, ΕΚ 261/2004, ΕΚ 1107/2006 και ΕΚ 2027/97.

Όπως εξήγησε, ο ΕΚ 261/2004 αφορά ακριβώς το πλαίσιο που ρυθμίζει τα δικαιώματα των επιβατών (ακυρώσεις, καθυστερήσεις, άρνηση επιβίβασης κλπ), ο ΕΚ 1107/2006 τα δικαιώματα των επιβατών με περιορισμένη κινητικότητα και των επιβατών με αναπηρίες, και ο ΕΚ 2027/97 την ευθύνη των αερομεταφορέων (εναρμόνιση κοινοτικής νομοθεσίας με τη Σύμβαση του Μόντρεαλ).

Η Διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή (ΕΚΚ) Κύπρου Αναστασία Στυλιανίδου υπογράμμισε ότι ο ΕΚ 261/2004 δημιουργεί ένα υψηλό επίπεδο προστασίας για το επιβατικό κοινό.

Η κ. Στυλιανίδου είπε ότι για το 2021 το ΕΚΚ Κύπρου έλαβε σε ό,τι αφορά τον ΕΚ 1107/2006, 23 καταγγελίες, οι οποίες αφορούσαν κυρίως καταστροφή εξοπλισμού ΑμεΑ αλλά και άλλες υποθέσεις σε σχέση με την παροχή βοήθειας στο αεροδρόμιο, ενώ σε ό,τι αφορά τον ΕΚ 261/2004 λήφθηκαν συνολικά 22.728 παράπονα, τα περισσότερα εκ των οποίων αφορούσαν ακυρώσεις πτήσεων, μεγάλες καθυστερήσεις και άρνηση επιβίβασης.

Για το 2022, όπως πρόσθεσε, δεν έχει ληφθεί κανένα παράπονο για τον ΕΚ 1107/2006. Σημείωσε, ότι από το σύνολο των 450 παραπόνων που έχει χειριστεί το ΕΚΚ το 2022 τα 270 αφορούσαν τον τομέα των μεταφορών. «Τις περισσότερες φορές τα παράπονα έχουν λυθεί υπέρ των καταναλωτών και αυτό είναι ένα καλό στοιχείο», ανέφερε.

Στο πλαίσιο της ομιλίας της η κ. Στυλιανίδου παρουσίασε και την εφαρμογή ECCNET Travel App, την οποία οι καταναλωτές και οι επιβάτες μπορούν να εγκαταστήσουν στις ηλεκτρονικές τους συσκευές για να έχουν άμεση πρόσβαση σε όλες τις πληροφορίες που αφορούν τα αεροπορικά δικαιώματα τους, όπως επίσης και πληροφορίες για νοσοκομεία, πρεσβείες και άλλες υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης σε όλες της χώρες της ΕΕ.

H λειτουργός του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας Μαρία Ψιλογένη εξήγησε το πως το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας εφαρμόζει τον ΕΚ 1107/2006, με στόχο να παρέχεται στα άτομα μα αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα η δυνατότητα να ταξιδεύουν χωρίς διακρίσεις και χωρίς περιορισμούς που να οφείλονται στις αναπηρίες ή κινητικές τους δυσκολίες.

Τόνισε ότι στο πλαίσιο της επόπτευσης των αερομεταφορέων, το Τμήμα έχει τη δυνατότητα να εισηγηθεί προς τον Υπουργό Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων την επιβολή διοικητικών κυρώσεων που προβλέπονται από τα άρθρα 243,245 και 246 του περί Πολιτικής Αεροπορίας Νόμου, δηλαδή πρόστιμο ύψους μέχρι και €8.500, αναστολή ή ανάκληση άδειας ή πρόστιμο σε ποσοστό 10% του ετήσιου κύκλου εργασιών στο οικείο πεδίο δραστηριότητας της θιγόμενης επιχείρησης.

Σημείωσε, επίσης, ότι η συνολική αεροπορική κίνηση από τους δύο αερολιμένες της Κυπριακής Δημοκρατίας το 2022 ανήλθε στους 9.216.829 επιβάτες εκ των οποίων οι 77.484 ή ποσοστό 0,84% ήταν ΑμεΑ.

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης, ο λειτουργός της ΥΠΚ Γιώργος Μαυρογιάννης παρουσίασε τα δικαιώματα των καταναλωτών για τις περιπτώσεις των οργανωμένων ταξιδιών, ενώ ο Επίκουρος Καθηγητής του Τμήματος Νομικής του Πανεπιστημίου Κύπρου Μιχάλης Χατζηπαναγιώτης μίλησε για τα όσα προνοούν σε σχέση με τα δικαιώματα των επιβατών οι διεθνείς συμβάσεις και κυρίως η Σύμβαση του Μόντρεαλ, αλλά και τη σχετική νομολογία.

Στο πλαίσιο της παρουσίασης του, ο κ. Μαυρογιάννης τόνισε ότι η όποια αποζημίωση στους καταναλωτές πρέπει να δίνεται υπό τη μορφή χρημάτων, και ότι η χρήση πιστωτικών σημειωμάτων (vouchers) εναπόκειται στον καταναλωτή κατά πόσο, δηλαδή, θα την αποδεχτεί ή όχι. «Αν ο καταναλωτής εξακολουθεί να ζητά επιστροφή των χρημάτων του θα πρέπει να ικανοποιηθεί το αίτημα του», είπε.

Η Πρέσβειρα Οδικής Ασφάλειας Ραφαέλα Μιλτιάδους περιέγραψε με μεγάλη παραστατικότητα βιωματικές της εμπειρίες από αεροπορικά ταξίδια, εξηγώντας με λεπτομέρεια τις δυσκολίες που αντιμετώπισε ως ΑμεΑ σε διάφορα στάδια ενός αεροπορικού ταξιδιού.

Εμφανίστηκε την ίδια στιγμή επικριτική σε ό,τι αφορά τον ΕΚ 1107/2006. «Θεωρώ ότι μπάζει ο κανονισμός. Ο ΕΚ 1107/2006 έπρεπε να προνοεί αποζημίωση γιατί είμαστε άνθρωποι και εμείς» ανέφερε χαρακτηριστικά, και εξέφρασε την πεποίθηση ότι «όλοι οι κανονισμοί πρέπει να επικαιροποιούνται».

Πηγή:ΚΥΠΕ

Share
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ

Share